Monday, June 14, 2010

Mohd. Chan Abdullah popular di Lembah Klang

BANGI – Kesukaran untuk menikmati masakan Cina halal bersama keluarga di restoran telah membuka lembaran baru dalam hidup seorang pembekal air soya, Mohd. Chan Abdullah membuka restoran Cina Muslim yang popular di be berapa lokasi strategik di Lembah Klang.

Rangkaian restoran itu telah dibuka buat pertama kalinya di Bukit Beruntung, Selangor pada tahun 2006.

Kini, empayarnya telah bertambah ke pada lima premis termasuk di Bukit Beruntung, Kelana Jaya, Taman Melawati, Wangsa Maju, Kuala Lumpur dan yang terbaru di Bandar Baru Bangi di sini.

“Cawangan terbaru ini menawarkan sebanyak 100 jenis masakan Cina Muslim halal dan semua makanan ini disediakan khas oleh chef keturunan Cina Muslim tempatan,” kata Mohd. Chan ketika ditemui Kosmo! baru-baru ini.

Turut hadir pada sesi temu bual itu ialah anaknya, Mohd. Nik Chan.

Premis yang terletak di Jalan Medan 2C, Seksyen 9 di Bandar Baru Bangi itu membabitkan jumlah pelaburan kira-kira RM280,000 yang meliputi pengubahsuaian termasuk penyediaan sebuah surau dan pembelian peralatan dan mesin.

Menurut beliau, rangkaian restorannya yang lain turut menyediakan kemudahan surau untuk para pelanggan.

Mengulas lanjut, Mohd. Chan berkata, pembukaan rangkaian restorannya itu telah berjaya memenuhi permintaan peminat masakan Cina Muslim bukan sahaja daripada kumpulan berkenaan tetapi juga daripada masyarakat bukan beragama Islam.

Ditanya mengenai rancangan untuk mengembangkan lagi rangkaian restorannya melalui konsep francais pada masa depan, beliau belum memikirkan untuk mengubah konsep perniagaan ter sebut tetapi berharap legasi perniagaan itu akan diwarisi secara turun temurun oleh generasinya.

Ini dapat dilihat daripada penceburan anak-anaknya ter masuk Mohd. Nik yang menguruskan beberapa rangkaian restoran sedia adanya.

Mengulas mengenai pembukaan cawangan baru, Mohd. Nik berkata, dijangkakan lima cawangan dibuka pada tahun hadapan.

Antara lokasi cawangan terbaru yang dikenal pasti ialah di Shah Alam, Taman Tun Dr. Ismail dan Cheras.

Sumber: Kosmo!

No comments:

Post a Comment