Sunday, August 29, 2010

Ikan marin jana sumber pendapatan


SHAH ALAM - Perniagaan hiasan hidupan marin bukan sahaja berpotensi malah ia menjanjikan sumber pendapatan yang menarik iaitu di antara RM10,000 sehingga RM15,000 sebulan.

Disebabkan faktor tersebut, Zarifah Abdul Aziz yang sebelum ini berkecimpung dalam perniagaan menjual ikan-ikan hiasan lebih daripada satu dekad lalu beralih arah kepada cabang perniagaan tersebut sejak beberapa tahun lalu kerana permintaan terhadap ikan hiasan marin dan karang semakin bertambah.

Lebih menarik lagi, beliau turut menawarkan khidmat tempahan set akuarium lengkap untuk hidupan marin, landskap taman dan akua marin, bagaimanapun perniagaan terhadap pelbagai ikan hiasan yang diterokainya sebelum ini tidak dipinggirkan.

"Permintaan terhadap hidupan ikan marin dan karang semakin meningkat.

"Disebabkan faktor tersebut, kami mengalihkan portfolio perniagaan kami kepada hidupan marin iaitu hampir 80 peratus dan bakinya pula untuk cabang perniagaan ikan hiasan," katanya ketika ditemui Kosmo! di sini baru-baru ini.

Menjawab pertanyaan mengenai perniagaan tersebut melibatkan kos yang tinggi, Zarifah berkata, ia bergantung kepada kebijaksanaan seseorang itu menguruskan minatnya.

Sumber: Kosmo!

1 comment: